当館のリストア室にようこそ。私の製作工程を公開させていただきます。
Welcome to the Restoration Room. This page introduces my construction procedure for visitor's reference.




まずは、製作のための工具のご紹介。ごくごく普通のものばかりで「秘密兵器」みたいなものは何もありません。

First of all, let me introduce my tools for modeling. All are ordinary tools and there is nothing special.




米国のVLE社リリースのFokker Universalヴァキュームキットから、改造でSuper Universalを製作します。まずはパーツを切り離してサンドペーパーをかけます。手書きの図面と比べてお分かりのように、Super Universalの方がかなり大型です。

This is the parts of "Fokker Universal" vac-formed kit released by VLE Models in early '90's. I am going to convert it to "Super Universal". The parts shown are in the condition of after sanding. Compared with the drawing, you see Super Universal is significantly larger than Universal.



キャビンの延長です。胴体を前後に切り離し、ヴァキュームキットの端材を裏打ちします。胴体左右の貼り合せを容易にするために、プラ板の"ベロ"を適当に付けておきます。胴体内部はグレー系をスプレーします。

The fuselage is cut in two and expanded with a plastic card bridge applied from the inner side. Many "tongues" are put to make assembling easier. And greish interior colour is sprayed.



表側をプラ板で整形して境目をパテで埋めます。これで胴体の延長はほぼ終了。続いて主翼の拡張にとりかかります。まず主要部分への分割です。

Plastic cards for outer skin are put at the expanded area. Filler is applied on the gaps and sanded down to have a smooth surface.
Then, I move to make a wing construction. To expand the wing area, the original wing parts are cut into four different portions as shown.


プラ板の貼り合せで、図面に合わせて主翼を組上げ、パテで仕上げます。胴体の底もプラ板を貼り付け、図面どおりの太さに整形します。透明プラ板から切り出したウィンドウグラスを取り付け、マスキングテープで覆っておきます。

The main wing is assembled by a manner like a parquetry. The gaps are filled and sanded to obtain a smooth surface. A thin plastic card is laminated on the bottom of the fuselage to get a proper shape for Super Universal. Window glasses are put bothside of the fuselage and covered with masking tape.


主翼にサ‐フェ‐サーを吹いたところ。胴体に水平尾翼を付けてパテ盛り。この後のサンドペーパーがけに備えます。

Primary coat is sprayed on the wing surface. Tailplane and fuselage are put together, and filler is applied for sanding.




塗装前の各パーツの状態。主脚はプラ板から自作。エンジン・排気管はエアフィックスのブルドッグから転用。車輪とプロペラはジャンクボックスから適当なものを捜し出して来ました。

The parts conditions before painting are shown. Undercarriage struts are scratch built. Engine and exhausts are from Airfix Bulldog kits. And wheels and propeller come from my junk box.


主翼と 胴体を塗装した状態。登録記号はMAXON社のインスタントレタリングを使っています。同社のものは良質で種類も多くて、とても便利。

Wings and fuselage are overpainted with airbrush, and the registration code is applied. I often use MAXON's instant lettering set.



風防は透明プラ板から切り出して組上げます。マスキングテープでパーツ同士をつないだ状態で正しい角度を決めていき、慎重に接着します。

Wind screan parts are cut from transparent plastic card. The parts are put together with masking tape to provide a flexibility and carefully assembled to follow the precise angles.




排気管・主脚・支柱など主要なパーツを接着していきます。

Main parts, exhausts, undercarriages, struts, etc. are installed at the correct positions.





補助翼のワイヤ、ピトー管、足掛けを取り付けて完成です。

The aileron cables, pitot tube and footstep were attached. Completed!

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